Islamic mind

juli 4, 2010

FadlAllah har lämnat denna värld

Filed under: Islam idag,Världen idag — majestrooo @ 11:14 f m

Må Gud skänka sin barmhärtighet över en av de mest progressiva rättslärda i modern tid.

الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله وانا اليه راجعون
”Who, when a misfortune overtakes them, say: ‘Surely we belong to Allah and to Him shall we return’.”

Vi lever bara en gång, men vad gör vi för att bli ihågkomna? Människor vaknar när de dör som det brukar sägas…

PressTV
SvD

38 kommentarer »

  1. Ännu en terrorist död. Antagligen så befinner han sig nu på ett (väldigt) varmt ställe, långt ifrån de utlovade 72 jungfruarna (eller om det nu var 72 russin, det verkar de lärde tvista om)

    Kommentar av markus — juli 4, 2010 @ 12:18 e m | Svara

    • Hur vet du att han var terrorist? Skäm inte ut svenskar med dina kommentarer!

      Kommentar av majestrooo — juli 4, 2010 @ 12:39 e m | Svara

  2. Det finns ingen politisk Islam. Det finns bara Islam. Islam är politisk.

    Kommentar av Allan — juli 4, 2010 @ 1:39 e m | Svara

  3. Fy fan vad trevligt att horungen är död. Ska fira med att äta israelisk frukt.

    Kommentar av hemlig — juli 4, 2010 @ 1:43 e m | Svara

    • Jag antar du är en person som förstör begravningar också? Du är en slav under dina begär och känslor, din kommentar är
      ett utomordentligt bevis på det. Hoppas du finner ro.

      Kommentar av majestrooo — juli 4, 2010 @ 3:48 e m | Svara

  4. Svårt att känna sorg för en person som förespråkar våld i religionens namn! Snarare tacksamhet. Till hans försvar kan man väl säga att han hade den goda smaken att ge USA dubbel anledning att fira 4 juli?

    ”To this day, Muslim jihadists are following the footsteps of their prophet who bragged, “I have been made victorious with terror”. [Bukhari 4:52:220]”

    Hoppas han har kommit till insikt och har ett bättre nästa liv.

    Kommentar av Roger — juli 4, 2010 @ 4:20 e m | Svara

    • Men det är OK att förespråka våld i kapitalismens namn?

      Han förespråkar, precis som alla andra rätten att försvara sig och Islam mot dess fiender. Antar
      att det är sånt man lär sig i militären också? Dvs försvara sitt eget land till varje pris. Människor tycker det
      är hemskare och fel så fort religion är inblandat, men så är inte fallet. Man ska inte kasta sten i glashus.

      ( Min tro baseras inte på Bukhari )

      Kommentar av majestrooo — juli 4, 2010 @ 5:42 e m | Svara

      • Islams värsta fiende är upplysning och där kommer Internet spela en stor roll.

        Vad gäller ”kapitalism” så ta det med alla dessa oljesheiker som köper fler Rolls Royce än de klarar av att använda under ett jordeliv i stället för att hjälpa fattiga trosfränder! Allt jag hör från Iran och andra muslimska ledare är ett hat mot alla som inte vill underkasta sig Muhammed och hans prästerskap.

        Öppna ögonen och se att islam har inget gott att tillföra andra människor än prästerskapet! Historien upprepar sig nämligen. Samma mentala mörker som Europas 1400-tal med förföljelser av de som inte ville underordna sig kyrkan.

        Kommentar av Roger — juli 4, 2010 @ 7:06 e m

      • Tvärtom, Islam uppmanar alla att söka kunskap, om så vi måste ta oss till Kina!

        Vad gäller kapitalism så tänkte jag på USA, men vi kan gärna byta ut ordet mot imperialism. Hur många orättfärdiga krig har inte startats av USA för att ”sprida demokrati”?

        Du har fel ang Iran, där bor både judar, kristna och andra icke-muslimer i fred, jag fattar inte VARIFRÅN du får allt, snälla kan du inte visa mig en källa så att jag också blir lika upplyst som du, jag är beredd att följa din väg om du kan komma med lite sakliga argument.

        Kommentar av majestrooo — juli 4, 2010 @ 8:10 e m

  5. Då citerar vi Gert Fylking:
    Äntligen!

    Kommentar av Egon Kramp — juli 4, 2010 @ 8:20 e m | Svara

    • Står inte du på den goda sidan? Trodde ni stod för en högre moral, men ack så fel man kan ha!

      Kommentar av majestrooo — juli 4, 2010 @ 8:56 e m | Svara

  6. Det finns en bok skriven för över 50 år sedan av historieprofessor Alf Henriksson ”Bysantinsk historia”. (Bysantion > Konstantinopel > Istanbul). Bysantion grundades av greker för över 2.400 år sedan men de flesta har numera tvingats från sin stad pga etnisk rensning! Finns säkert att låna på ett välsorterat bibliotek i din närhet.

    Där berättas om hur Muhammed lät skriva hotelsebrev till Kejsaren i Konstantinopel att om Konstantinopel inte genast gav sig skulle Muhammed skapa en armé och jämna staden med marken. År 629 e.Kr. möttes Muhammeds och Konstantinopels arméer och Muhammeds armé utplånades i grunden. Därmed borde det ha tagit slut tycker vän av ordning men eftersom Muhammed hade gott om pengar (märklig profet förresten!) så byggde han snart upp en ny armé och på den vägen är det.

    I både judisk och kyrklig historia (enl professor Henrisson) skulle Muhammed efter sin uppenbarelse med den judiske ärkeängeln Gabriel först besökt synagogan i Jerusalem men rabbinerna sade att Muhammed uppfyllde inte kriterierna för att bli erkänd som profet. För det första måste andra profetr ha aviserat hans ankomst. För det andra skall en riktig profet avstå ala jordiska ägodelar och vandra runt i bara sina kläder och upplysa folk om sin kunskap. Sakta men säkert bygga upp en åhörarskara som av egen övertygelse följer denna profet. Därefter gick Muhammed till den kristna kyrkan i Jerusalem men fick samma svar! Då reste Muhammed hem till Saudi Arabien och resten är ett öppet sår i mänsklighetens historia.

    Vill du läsa mer så kan du säkert hitta ännu mer initierad kunskap än min på http://www.faithfreedom.org/ .

    Har du någon medkänsla för medmänniskor så protestera mot den primitiva bestraffningen av Sakineh Mohammadie Ashtiani!

    Kommentar av Roger — juli 5, 2010 @ 9:07 e m | Svara

    • Egentligen bör man akta sig för att rycka Korancitat men kom över denna som jag bara är tvungen att sätta i kontext efter dina påståenden

      [7:37] Och vem är mer orättfärdig än den som finner på osanningar om Gud eller påstår att Hans budskap är lögn? De skall få sin andel av det som Gud [har förordnat i Sitt] beslut till dess Våra utsända kommer till dem för att ta emot deras själar och säger: ”Var är nu de som ni brukade anropa i Guds ställe?” Och de skall svara: ”De har övergett oss.” Så kommer de att vittna mot sig själva att de förnekade sanningen.

      Nåväl…

      Både judisk och kristen historia har förvanskats genom tiderna och att påstå en ängel tillhör en viss ras är fullständigt absurt, då Gabriel även nämns i senare uppenbarelser (Islam). Denna historia är ett ämne
      för sig själv, men judendom, kristendom och islam tillhör alla EN religion, i olika steg. I de två första nämns en efterträdare i stil med ”en budbärare efter mig
      kommer med hela budskapet”. Allt är Guds budskap och den judendom och kristendom vi har idag skiljer sig mot den som uppenbarats, alla budskap har
      bara uppmanat till fullständig underkastelse till Gud.

      Till dig vill jag rekommendera filmen The Message, som är hyfsad introduktion till Islams tidiga historia och profetens (fred vare med honom och hans familj) liv.
      Här finns för övrigt lite kommentarer om vad icke-muslimer har att säga om honom
      Non-muslims views of the prophet Muhammad (S)

      Jag sa aldrig att det skulle bli en lätt match, men jag trodde ej heller du skulle utgå diskussionen från tveksam historia och faithfreedom.org. Om du inte själv tror på Gud kommer du inte att vinna mig genom att presentera felaktiga påstående om den ena religionen eller den andra, du bör snarare bevisa Guds icke-existens, eller visa mig ett fel i denna perfekta skapelsen så vi kan diskutera det.

      Idag skiner solen och vilken människa kan förneka dess skönhet? Varje sommar dyker den upp som en väntad present, en present vi aldrig tröttnar på hur mycket den än skiner, för dess strålar bidrar till ro och glädje. Sådan är Guds skönhet och tecken. En glädje som ingen annan iPod eller ”årets julklapp” kan skänka en människa, tvärtom blir vi uttråkade om vi skulle få samma iPod eller ”årets julklapp” år efter år.

      Frid!

      Kommentar av majestrooo — juli 7, 2010 @ 3:21 e m | Svara

      • Det trista är att trots att muslimer säger sig acceptera att de tre religionerna är en och samma och har samma Gud så har muslimer inget annat än hat att rikta mot alla icke-muslimer. Varför?

        Islam är för oss icke-muslimer en dålig blåkopia av Toran och Bibeln. Visst! Jag medger utan omsvep att Bibeln skrevs om ganska duktigt vid kyrkomötet i Nicaea (nuvarande Isnik) år 325 och man ska därför vara medveten om att syftet var att skapa ett instrument för kyrkan att få makten över folken i Europa. Våra lagar och moraluppfattning har sitt ursprung där samt det självklara att kyrkan gick hur långt som helst för att behålla makten genom seklen. Trehundra år senare gör Muhammed misstaget att kopiera detta med hat och förföljelse mot dem som inte vill underkasta sig Muhammeds vilja!

        Så vad jag kan förstå med det du menar med att Bibeln och Toran förvanskats genom tiderna är inget bra försvar för att välja islam istället! Den är och förblir en kopia med ursprung ur dessa förvanskningar! Där har du din ”tveksamma historia”.

        Minns att den ”Messias” som judarna väntar på som skall befria dem från alla fiender, har ännu inte uppenbarat sig! Det är den profeten det talas om i Toran! Helt felaktigt har den ”kristna” kyrkan satt den etiketten på Jehosua från Nasaret men han gjorde sitt bästa för att berätta om ett Högre väsen som är vårt allas ursprung. Jahve, som Moses påstås ha mött, valde ut den flyende skaran från Egypten som sitt folk med orden ”Du skall inga andra gudar ha jämte mig”. Viktigt är att påpeka är att han talade i plural! Det finns alltså andra gudar men Moses och hans folk skulle exklusivt vända sig till Jahve!

        Visst! Jag tror på den gud Jehosua talade om, det högre väsen som finns ovan alla andra gudar, och jag behöver inget annat än det han sade i Bergspredikan. F.ö. jobbade Jehosua hårt med att få sina lärjungar att förstå att återfödelse är en del av vårt kretslopp. Efter långa diskussioner begrep de att profeten Elias var återfödd i Johannes Döparen. Det är det enda spåret i Bibeln om återfödelse och det har Muhammed missat. Vidare sade Jehosua att ”du behöver inget hus av sten eller trä för att komma i kontakt med Gud. Det räcker med en stilla plats där du kan sjunka in i ditt inre.” Därav kom att han inte sågs med blida ögon av rabinerna och de lyckades manipulera romarna att korsfästa honom.

        Kommentar av Roger — juli 7, 2010 @ 5:48 e m

  7. Du har ännu inte kommenterat den barbariska och omänskliga behanmdlingen av Sakineh Mohammadie Ashtiani!

    Jag ber att få citera Jehosua: ”Den som själv är fri från synd kastar första stenen!”

    Kommentar av Roger — juli 7, 2010 @ 11:47 e m | Svara

    • Jag gjorde det inte medvetet.

      I Iran är de grundläggande lagarna i samhället stiftade av Gud och om rättvisa måste skipas enligt
      dem lagarna så görs det. I rättvisa kan man inte ta hänsyn till känslor.

      Kommentar av majestrooo — juli 8, 2010 @ 12:40 e m | Svara

  8. Det hat du talar om känner jag inte igen. Tänker du på något speciellt? Jag kan däremot visa dig vad Koranen säger om andra religioner.

    [3:64] Säg: ”Efterföljare av äldre tiders uppenbarelser! Låt oss samlas kring en regel, gemensam för
    oss och för er – att vi inte skall dyrka någon utom Gud och inte sätta något vid Guds sida och
    inte erkänna andra människor som våra herrar och beskyddare i Guds ställe.” Och säg, om de
    vänder er ryggen: ”Vittna då, att det är vi som har underkastat oss Hans vilja.”
    hur skall man förhålla sig till avgudare och folk som tillhör andra religioner

    [60:8] Gud förbjuder er inte att visa godhet mot dem som inte bekämpar er på grund av [er] tro och
    inte driver ut er ur era hem, och [Han förbjuder er inte] att bemöta dem med rättvisa och
    opartiskhet – Gud älskar de opartiska.

    [60:9] Det är inga andra än de som bekämpar er på grund av [er] tro och som vill driva bort er från era
    hem eller hjälper [dem som vill] driva bort er, vilkas skydd och vänskap Gud förbjuder er att
    söka.

    Ovanstående är några bland de tydliga verser som visar hur muslimer måste förhålla sig till icke-muslimer.

    Jag tror vi kan enas om att en förvanskning av det ursprungliga budskapen från Gud har skett. Men att påstå att Koranen och profeten Muhammeds (fred vare med honom och hans familj) har sitt ursprung i dessa förvanskningar går direkt emot att Koranen. Vi finner verser där dessa förvanskningar förnekas, exempelvis treenigheten. Har du läst Koranen förresten? Om inte, på vilket sätt är det ”en dålig blåkopia av Toran och Bibeln”?

    Vill be om ett förtydligande kring vem du menar med Jehosua, är det Joshua du talar om? Den gud Jehosua talade om låter som den ENDE guden, även i arabiska kallad Allah.

    Kommentar av majestrooo — juli 8, 2010 @ 12:35 e m | Svara

  9. Jehosua är även kallad Jesus. Trist att de verser du åberopar ovan 60:8 och 60:9 inte gäller icke-muslimer (oftast ursprungsbefolkning) i de länder muslimska styrkor lagt under sig med kraftigt övervåld!

    Så klart att påtala att dessa förvanskningar av äldre skrifter inte skulle påverkat Muhammeds skrifter är direkt emot mullornas intressen! Allt som ifrågasätter en prästs maktredskap skall bekämpas! Varför tror du svenska folket har så liten tilltro till kyrkan? För att tvånget har tagits bort och genom upplysning har folk inte samma rädsla för vad prästerna hotar med.

    Hur kan man vara fullständigt känslolös och skylla på någon gud för att ”skipa rättvisa”? Har Sakineh Mohammadie Ashtiani gjort fel lär hon få göra upp det med sin gud när hon lämnat denna kropp och förhoppningsvis upprepar hon inte detta misstag i sitt nästa liv! ”Av jord är du kommen. Till jord skall du åter varda. Av jorden skall du åter uppstå.” som det står på latin i en gammal medeltida bibel. Den sista meningen försvann på 1600-talet när bibeln översattes till svenska.

    Kommentar av Roger — juli 8, 2010 @ 6:11 e m | Svara

  10. Ska man skratta eller bara stöna? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7434667.ab

    Kommentar av Roger — juli 8, 2010 @ 6:27 e m | Svara

  11. ”Mot dumheten kämpar gudarna förgäves!”

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/uppemot-45-doda-vid-sjalvmordsattack_4973307.svd

    Kommentar av Roger — juli 9, 2010 @ 12:24 e m | Svara

  12. Hur menar du att de INTE gäller? Vilket religionstvång menar du har förekommit? Svenska folkets tilltro till kyrkan har väl minskat av olika anledningar. Mer kunskap är inte likställt med mindre religion, om du försöker säga det.

    Ang. Sakineh:

    Jag skyller inte på någon gud utan situationen är som följer.
    1. Människor är fria att göra som de vill
    2. Om någon har gjort sig skyldig till något så ska bestämda konsekvenser följa. Vare sig man befinner sig i Texas där dödsstraff är vardagsnöje eller i Iran vars lagar stiftats av Gud.
    3. Sakineh visste vad hon höll på med och därav konsekvenserna.

    Att skylla på att människor straffas bara i livet efter leder inte till någon upprättelse i detta liv. Vem har sagt att hon ens tror på livet efter? Om hon tror på livet efter bör hon veta vilka regler och lagar hon ska anpassa sig efter. Om hon inte tror på livet efter skulle hon tillsammans med miljontals andra utföra brott utan några konsekvenser, det vet vi båda är irrationellt.

    Läste förresten att domen har dragits tillbaka…om det nu spelar någon roll.

    Jag undrade ovan om du läst Koranen, på sätt och vis har du rätt att Koranens budskap egentligen inte är något NYTT.
    Läs nedan
    [41:43] Vad de säger till dig [Muhammad] är ingenting annat än det som har sagts till de profeter som gick före dig. Din Herre är Den som ger full förlåtelse, men också Den som straffar med ett plågsamt straff.

    Kommentar av majestrooo — juli 10, 2010 @ 1:32 e m | Svara

  13. Bra! Nu börjar vi komma någon vart i diskussionen. ”Din Herre är Den som ger full förlåtelse, men också Den som straffar med ett plågsamt straff.” Det är alltså Din Herre och inte vi människor som tror sig verka i Hans ställe som skall utmäta straffet här på jorden! ”Den som själv är fri från synd kastar första stenen!”

    Jag har aldrig låtit påskina att dödsstraff i någon form är rätt. Vare sig i Texas eller någon annanstans.

    För övrigt kan du aldrig sätta likhetstecken mellan att tro och att veta.

    Om du inte sett att det har skett och sker religionstvång har du VÄLDIGT snäva skygglappar. Norden kristnades med facklan i ena handen och svärdet i den andra. Hela Egypten konverterade till islam på endast 18 år. Det sker INTE frivilligt.

    Kommentar av Roger — juli 11, 2010 @ 10:03 f m | Svara

  14. Jag hörde ett föredrag på radions P1 i veckan som gick om hur viktigt Tvivel är för utvecklingen! Om att våga tänka ”utanför boxen”. Har du testat det någon gång?

    För övrigt undrar jag hur många dödstraff i Texas som gäller ”otrogna kvinnor”?

    Kommentar av Roger — juli 11, 2010 @ 10:34 f m | Svara

  15. Ja det var ju för väl att se att man kanske förstått vad man undertecknat om mänskliga rättigheter? Eller är det bara för att kasta blå dunster i ögonen på omvärlden? Hur dumma tror egentligen de bokstavstrogna att vi som tänker själva är?
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/fler-hotas-av-stening_4976571.svd

    Kommentar av Roger — juli 12, 2010 @ 12:13 f m | Svara

  16. Jo jag tackar jag! ”Du har fel ang Iran, där bor både judar, kristna och andra icke-muslimer i fred!” (V.g. se ovan.) Så länmge muslimer av olika fraktioner slår ihjäl varandra så är allt OK?

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/20-doda-i-attentat-mot-iransk-moske_4998345.svd

    Kommentar av Roger — juli 15, 2010 @ 10:34 e m | Svara

  17. Måtte alla religiösa dårar brinna i helvetet!

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article7469610.ab

    Kommentar av Roger — juli 16, 2010 @ 3:51 e m | Svara

  18. För att en utsaga skall bedömas som en sanning måste den ha återgetts av två av varandra oberoende källor. Myten om Moses finns bara i Toran (och dess kopia Gamla Testamentet i Bibeln). I egyptiska historieskrivningar finns INGENTING om tio farsoter som föregick ett judiskt uttåg ledd av någon Moses.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7481941.ab

    Kommentar av Roger — juli 17, 2010 @ 12:12 e m | Svara

  19. ”Den siste profeten var Jehosua från Nazareth. (Fred vare med honom och hans familj i Kashmir). Den Högste har beslutat att efter Jehosua skall profeterna komma i hundra, ja tusental norrifrån”

    Kommentar av Roger — juli 17, 2010 @ 6:39 e m | Svara

  20. Intressant att du fortfarande hållit dig kvar här.

    Vad gäller de kristna texter och dess äkthet om den sista profeten vill jag gärna presentera en broder som är kunnig inom området.
    Kontakta mig om du vill ha hans mail.

    Bomberna i Iran är det oklart vem som orsakat men helt klart en politisk handling och inte något som tyder på spänningar mellan olika religiösa grupper
    i Iran.

    Tänka utanför boxen måste vi alla göra, annars kommer vi inte fram lika fort🙂.

    Kommentar av majestrooo — juli 18, 2010 @ 12:37 e m | Svara

  21. Med fler präster i släktträdet (varav två ärkebiskopar) än jag orkar räkna så tror jag inte en sekund att din vän vet mer än de! Präster, oavsett vilken gud de säger sig representera, talar i egenintresse för att behålla sin sociala status och sin inkomst. Kolla själv upp den kronologiska ordningen för de respektive religionernas tillkomst och du skall se att Bibeln som består av två delar varav en reviderad Toran/Talmud (Gamla Testamentet) och en omstuvad del om Jehosuas liv (Nya Testamentet) vid kyrkomötet i Nicaea (nuv Iznik) 300 år före islams tillkomst, står till grund för en personligt anpassad bok tillägnad Muhammed som inte fick bli vare sig judisk eller kristen profet.

    Att påstå att de tre religionerna har samma gud med olika namn är inte med sanningen överensstämmande! Jahve, en hämnd- och maktlysten gud, har valt exklusivt judarna till sitt folk och den gud Muhammed hänvisar till har lånat väldigt många negativa drag från Jahve men Jehosua talade om en helt annan gud! En gud som håller kärleken till din nästa högst och att ha förmågan att förlåta. Tyvärr har kyrkans män i sin strävan efter makt inte lyft fram det som det viktigaste vilket gör dem till dåliga representanter för Jehosuas budskap.

    Du vet väl förresten om att bland alla de saker islam kopierat från de två äldre religionerna så är nymånen med stjärnan på den turkiska flaggan Konstantinopels stadsvapen? M.a.o. en kristen symbol! En av europas duktigaste kanonmakare, bulgar, hade skött stadens försvar mot den turkiska armén och kände stadens murar väldigt väl. Tyvärr hade han inte fått betalt i tid för sitt arbete och när han fick turkarnas erbjudande om att få ersättningen från dem istället om han byggde en kanon så de efter 800 års fruktlösa försök äntligen skulle kunna erövra staden så nappade han och byggde en jättekanon som slog hål där muren var som svagast. ”Money makes the world go around”.

    Läste att Hamas förbjudit vattenpipor i Gaza med hänvisning till att det inte fanns sådana på Muhammeds tid? I så fall, varför sluta där? Vad jag vet fanns inte missiler, värmesökande robotar, kulsprutor, handgranater eller andra vapen grundade på krut på Muhammeds tid? Inte heller elektricitet och allt som drivs med med el heller. Penicillin fanns inte heller så det blir ett rejält steg bakåt. Det finns mycket att förbjuda för en förstockad taliban.

    Är inte självmord lika förkastligt i islam som i dess förebilder? Hur kan en sunt tänkande människa inlåta sig på något sådant med ett löfte om att få 72 oskulder i paradiset om man spränger sig i luften? Gäller det även kvinnliga självmördare? Får de 72 svendomar att gulla med? Vem vänder de sig till när de märker att prästernas löften inte infrias? Det står inte obegränsat med oskulder i kö i paradiset. Jag erbjuder det dubbla om de låter bli! 144 oskulder till alla som låter bli att spränga sig i luften!

    Herre Gud! Fräls oss ifrån ondo!

    Kommentar av Roger — juli 21, 2010 @ 8:41 f m | Svara

  22. Jag tror du ändå kan få något gott ur att prata med andra än bara ärkebiskopar om kristendom – som det finns flera versioner av. Vilken av dem är den rätta tror du?

    Roligt att du tipsar mig om att tänka utanför boxen, men själv vägrar göra det då jag ber dig. Det är kanske ett
    tecken på högmod? Du borde putsa ditt hjärta lite mer och öppna det för andra tankar också.

    Angående vattenpipa-förbudet hör det till islamisk rättslära, som skiljer sig gentemot den västerländska i hur man tolkar och utlyser nya lagar, sk fatwas.
    Det första är framförallt att analogi inte existerar i samma omfattning som här i väst, vilket du visar dig vara expert på. Om du verkligen tror
    att förklaringen till förbudet är ”det fanns inte tidigare” måste du undersöka varför resten av världens muslimer ändå använder alla moderniteter du räknade upp. En
    intressant fatwa är den som irans högste andlige ledare utlyste om kärnvapen, den totalt förbjuder användandet av dem. Men västmedia rapporterar inte sådant,
    vet du varför? (källa: Fatwa mot kärnvapen )

    Jag hoppas vi kan lämna islamisk rättslära och lära oss krypa innan vi börjar gå.

    Du kallar Islam för en kopia, men varför vägrar du se det som det fullbordade budskapet från Gud? Islam påstår inte sig vara en ny religion,
    det är samma budskap som uppenbarades till Abraham, Jesus och Moses (fred vare över dem), står i Koranen också. Koranen bör du läsa åtminstone en gång i ditt liv,
    ta första steget och läs det som ett litterärt verk åtminstone.

    Om du däremot utgår från att förvanskningarna (ja, människor har ju en tendens att ändra på saker), då förväntar jag mig bara förvirrande skriverier. Jag hindrar dig inte att utgå från att det finns en alternativ gudstro som också gör anspråk på att vara från den ende Guden, men de logiska slutsatserna som följer utifrån sådana premisser är tämligen irrationella.

    Kommentar av majestrooo — juli 27, 2010 @ 1:59 e m | Svara

  23. Orsak och verkan kommer alltid analogt! Tiden är analog och det kan INGEN präst ändra på.

    Bra att de styrande i Iran avstår från kärnvapen. Oavsett stat eller statsskick måste vi människor komma till insikt om vad som är rätt och fel. MYCKET bra. Antagligen har det kommit i analog ordning som orsak och verkan efter Hiroshima och Nagasaki? I analog tidsföljd. Allt annat är mumbo-jumbo!

    Kommentar av Roger — juli 28, 2010 @ 9:38 e m | Svara

  24. Högmodet finns väl beskrivet här:

    http://www.faithfreedom.org/articles/quran/the-myth-of-islamic-purity-part-1-of-3/

    där det påpekas att muslimer har en vantro om sin egen överlägsenhet beroende på en mans utsago och självförhärligande. Att jag vägrar ”inse att se det som det fullbordade budskapet från Gud” är så självklart så det borde helt enkelt inte behöva slösa tid på.

    Dock vore det ett intressant experiment att kunna resa bakåt i tiden, då du påstår att tid inte finns, och övertyga rabbinerna att Muhammed borde få bli hedersjude och erkänd som profet! Då skulle mycket lidande ha unvikits i världen.

    Nu reste han hem till Medina, uppfylld av hat och sårad självkänsla och en outsinlig hämndönskan mot alla judar och kristna.

    Jag gjorde en sökning efter gamla tidningar häromdagen och då dök Radio Islam upp som en träff. Där finns ingenting annat än detta oresonliga hat mot judar och deras framgångar inom affärsvärlden! Varför bara detta hat? Ingenting om muslimska framgångar inom affärer eller forskning till mänsklighetens fromma! Ingenting som lyfte fram ”vi är också duktiga” utan bara galla över judiska framgångar? Gör något själva också!

    Vad gäller den ”alternativa gudstron” som du nämner så är det inte min som är alternativ! Jehosua från Nasaret blev korsfäst för att han kom i konflikt med rabbinerna, så som jag skrev tidigare, då han nämnde att vi har alla samma ursprung nämligen det som vi kallar Gud. Vi är alla del av denna gudomlighet och dess syfte är att lära oss kärleken till allt levande. Vi föds till en människokropp, som har en begränsad livslängd, och lämnar den för att återgå till vår gemenskap. Där utvärderar vi våra erfarenheter. Har vi varit ”onda” får vi uppleva de smärtor vi åsamkat andra varelser då vi var på jorden. Inte bara den vi direkt skadat utan även uppleva de anhörigas smärta. Då vi gått genom detta stålbad, som vissa kallar helvetet, och lärt oss ytterligare ett steg till mot den fullkomliga kärleken, så förbereder vi oss för en ny inkarnation. Allt i akt och mening att slutligen nå en nivå där vi inte återföds mer.

    Jag nämnde mitt släkträd med bl.a. ärkebiskopar för att du skulle förstå att jag är inte intresserad av att lyssna på papegojor som rapar verser ur någon ”helig bok”! Allt för att befästa sin ”gudstro” som snarare finns i boken än i hjärtat.

    ”Älska din nästa såsom dig själv”
    ”Du behöver inget hus av trä eller sten för att komma i kontakt med Gud.”
    ”Den som själv är fri från synd kastar första stenen”

    Tämligen enkla saker. Citat från mannen från Nasaret (som efter korsfästelsen smugglades ut ur landet och levde med sin familj i Kashmir. Men det är en HELT annan historia.

    Kommentar av Roger — juli 30, 2010 @ 9:58 f m | Svara

  25. Var påstår jag att tid inte finns? Ursäkta förvirringen någonstans, men det stämmer inte.

    I Koranen nämns det klart och tydligt att alla människor är av
    samma stoft och den som är mest värdig hos Gud är den människa med mest
    Gudsfruktan inget annat! Inte i en bok eller i en person!

    Din gudstro liknar mycket min, därför det är källan, Islam är bara en
    bekräftelse på din uppfattning…tomato tomatoes. Med alternativ gudstro
    menar jag de som tillskriver den ende Guden mänskliga attribut, därmed
    underskattar Gud som är bortom människans intellekt.

    Jag känner till den där sidan du länkar till och den har inte något att komma med
    förutom för människor som vill befästa sina fördomar om islam.

    Låt mig fråga: tror du på allt du läser på internet? Vad hände med den hederliga källkritiken? Vill man genuint lära sig något så bör tillvägagångssätten vara seriöst. Men jag förstår om du tycker att en sida som faithfreedom är seriös då du kanske inte mött andra människor än ärkebiskopar och Islam-hatare.

    Jag beskyller dig inte för något, men det är ganska lätt att få tag på
    information nu för tiden som inte alltid är sann.

    Tycker det är fel av dig att döma en person, vad säger Jehosua om det? Som sagt, du lär nog få ut nåt bra av att tala med andra människor än de i din krets.

    Kommentar av majestrooo — augusti 15, 2010 @ 12:17 e m | Svara

  26. Källkritik! Där satte du in en femetta! Du kanske inte märkt det men jag är lika kritisk mot Toran/Talmud som mot Bibeln och Koranen. Ingen av dessa av människor nedtecknade myter tål att synas i sömmarna utan skall helst sväljas med krok, lina och sänke och sedan är människans enda uppgift att knäböja för prästerskapet.

    Vad gäller faithfreedom så är den skriven av ex-muslimer. Fråga dig varför de är EX-muslimer. Kanske för att de, liksom jag, sett vad som döljer sig bakom alla vackra ord? Inget annat än MAKTBEGÄR.

    Något som gör mig väldigt ledsen är att Koranen nämner Jehosua som någon referens för att befästa sin trovärdighet. Jag ser ingenting i Bergspredikan som vare sig uppmanar människor att döda de som inte tar till sig hans ord eller på något annat sätt förödmjukar dem? Jag kan inte heller någonstans i Bergspredikan se att Jehosua uppmanade till väpnad kamp för att få fram sitt budskap. I Bergspredikan finns allt en människa behöver ha klart för sig för att leva ett värdigt liv. ”Om någon slår dig på ena kinden, vänd andra kinden till! Om någon river av dig kläderna, giv honom även din mantel. etc etc” Att Koranen erkänner Jehosua som profet är bara läpparnas bekännelse.

    I förra veckan gick första avsnittet av ”Kristendomens historia” på TV som berörde katolska kyrkan och det framgick ju med största tydlighet att det var bara makt som var målet. När får vi se ett liknande program producerat i något muslimskt land om islam? Den här veckan skall ortodoxa kyrkan synas i sömmarna. Skall bli mycket intressant.

    Jehosua var en människa av kött och blod, liksom du och jag. Men i den kroppen fanns en själ som hade nått en högre medvetandenivå än någon annan levande människa och hade kontakt med den skapande helheten vi kallar Gud. Detta är något vi människor glömmer då vi lyssnar till de vi litar på mest under våra barnaår, nämligen våra föräldrar. Tyvärr har våra föräldrar, och andra vuxna i vår omgivning, också blivit uppfostrade att glömma bort orsaken till vår existens på den här planeten. Målet är att bli fullkomnade varelser som sätter kärleken till allt levande högst av allt. Vi måste genomgå olika livserfarenheter för att kunna känna full empati och ödmjukhet. Det lär vi oss inte under en livstid. Det kräver många vändor mellan vår riktiga existens och de här nere på jorden i människohamn. Det gjorde Jehosua sitt yttersta för att påminna oss om men de bokstavstrogna rabinerna i Jerusalem ville inte förlora sin sociala ställning utan påverkade romarna att avrätta honom. Romarna hade ingen som helst rädsla för Jehosua som ju bara predikade anti-våld men romarna gick rabinernas ärende för att få tyst i riket.

    Så därför är min slutsats helt enkelt att Koranen har mer gemensamt med Toran/Talmud men inte mycket gemensamt med den enda viktiga delen i Bibeln, nämligen Jehosuas Bergspredikan! Judarnas våld tar gestalt i självförsvar. De väntar ännu på sin Messias som skall göra processen kort med jahves fiender. Islams våld har världsherravälde som mål. Tyvärr måste ju mullorna i sitt inre förstå att det enda de får är läpparnas bekännelse, men det räcker väl för dem då makten är det viktiga?

    Förresten…..i den månggudadyrkande religion som fanns i Saudi-Arabien före Muhammed så hade man 365 gudar har jag fått veta! En för varje dag. En av dessa var månguden Allah! Spännande🙂

    Tro inte på vad jag säger! Ut och undersök själv.

    Kommentar av Roger — augusti 16, 2010 @ 8:35 f m | Svara

  27. Ikväll kl 19-20 i Viasat History: ”Abrahams barn”.

    Programförklaring: Brittisk dokumentärserie från 2004. Avsnitt 2. Profeten Abraham är en central figur i de tre monoteistiska troslärorna – kristendomen, judendomen och islam. Men trots att religionerna delar ursprung har hans ättlingar ofta liknats vid en gnabbande, dysfunktionell familj. Den här utmanande dokumentärserien i tre delar är ett försök att brottas med de stora frågorna: varför, om det finns en gud, finns det tre olika monoteistiska religioner? Och varför använder vissa människor religionen för att demonisera sina fiender medan andra bygger broar? Vi ger oss ut på en upptäcktsresa i det Heliga Landet, Egypten, Turkiet, Bosnien och USA för att undersöka de genensamma rötterna och fiendskapen mellan de tre religionerna, samt ta reda på om det finns hopp för en delad framtid.

    Enl Gamla Testamentet var Abraham och hans hustru Sara halvsyskon! Samma far men olika mödrar! Incest kallas det visst?

    Kommentar av Roger — augusti 16, 2010 @ 10:44 f m | Svara

  28. Vad kan vi i Sverige göra åt ett rättssystem som hör hemma i medeltidens mörker?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7639187.ab

    Kommentar av Roger — augusti 25, 2010 @ 3:00 e m | Svara

  29. KSU Electronic Moshaf project

    FadlAllah har lämnat denna värld | Islamic mind

    Trackback av KSU Electronic Moshaf project — maj 13, 2014 @ 6:17 f m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: