Islamic mind

september 25, 2009

Malaysias dubbelmoral?

Filed under: Islam idag — majestrooo @ 12:27 e m
Tags: ,

Ett tag sedan jag besökte SvD:s kultursida, fann idag att det muslimska partiet i Malaysia gjort ett uttalande kring Beyoncés planerade konsert.

Håller fullständigt med PAS uttalande vad gäller hennes uppförande. Detta är en kvinna från ett helt annat samhälle, det är ingenting som går ihop med en muslims
beteende och moraliska värderingar. Privat kanske hon är en annan människa, men det är inte relevant nu. De som är kritiska till PAS uttalande är framförallt människor som inte förstår hur ett samhälle fungerar, i synnerhet ett muslimskt. Här försöker jag mig på en förklaring.

Malayasia är för mig någorlunda konstigt, om man inte tillåter en Beyonce konsert för att det kan leda till synd,
så undrar jag varför man valt att officiellt sälja sprit och alkoholhaltiga drycker. Jag förstår inte Malaysias dubbelmoral,
Att dricka alkohol är en synd, här har man tagit en annan ställning och tror att bara turister och icke-muslimer kommer
köpa alkohol, vilket är ett skämt.

För de som inte är pålästa om filosofin i det Islamiska systemet, är det närmsta liknelsen jag kommer på ett datorsystem. Att tillåta alkohol, konserter av låg
moralisk karaktär, vore som att tillåta en bugg i ett datorsystem. Människor har en fri vilja, men alla är vi delaktiga i ett samhälle
och påverkar andra människor, indirekt eller direkt. Islam vill förebygga synder och inte uppmana till dem. Om människor verkligen visste vad som var bäst för dem
skulle de inte göra misstag och synda. Sannerligen vet Gud bäst.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

